Software op abonnementsbasis…handig?

Software op abonnementsbasis…handig?

Je kunt je misschien nog wel herinneren dat je vroeger voor bepaalde verzekeringen of belastingen één keer per jaar de betaling moest doen. Voor velen een rotmaand. Het geld was al de deur uit voordat het salaris op rekening stond. Tevens een behoorlijk bedrag. Er was weleens de mogelijkheid om het uit te smeren, maar dat kwamen vaak additionele kosten bij. Ondanks dat dit wel een abonnementsvorm is voelt het ieder jaar weer als een investering. De verzekeringmaatschappijen beginnen het gelukkig te beseffen dat mensen maandelijks geld krijgen en dat het voor veel mensen lastig is om geld maandelijks zelf te reserveren om die jaarrekening te betalen. Waarom zou je niet die kosten maandelijks doorbelasten? De klant is er verzekerd van dat hij er zelf geen potje voor hoeft te creëren, het wordt immers maandelijks afgeschreven. Het resultaat: ontzorging. Wat er eigenlijk gebeurt, is dat de klant geen jaarlijkse investering hoeft te doen, maar dat de verzekering worden opgenomen in de huishoudelijke (lees operationele) kosten.

In de zakelijke wereld zien we steeds meer publieke processen hun intrede doen. Denk bv. aan de detailhandel. Waar vroeger de leverancier bepaalde waar jij je spullen kocht, tijdens welke openingstijden en onder hun voorwaarde, zien we nu dat de klant bepaalt wanneer, wat en hoe hij zijn spullen geleverd wil hebben. Dit is een behoorlijke mind shift. Een vergelijkbare transitie is waarneembaar in de IT-vraag bij bedrijven. Consumerization of IT wordt dit wel genoemd. Bedrijven hikken soms tegen de grote investeringen van IT-projecten aan. Een groot onderdeel van deze investering zit in vaak in licenties. Men koopt die op voorhand, betaald hier jaarlijks onderhoud over en gaat implementeren. Na enkele jaren wordt verwacht dat deze investering zich terugbetaald (gechargeerd uitgedrukt). Voor investeringen moet geld vrij gemaakt worden, al dan niet gefinancierd. Waarom zouden we deze investering anders insteken? Dus maandelijks betalen voor het gebruik van software. Sec de licentiekosten kunnen dan op de langere termijn duurder zijn. Echter, het grote verschil is dat je niet meer een eenmalige investering doet, maar het opneemt in je maandelijkse operationele kosten. Daarnaast ben je vaak ook ontzorgt als je ook de infrastructuur en services meeneemt.

Dit betekent dat je ook kosten aan de beheerkant beter in kaart kunt brengen en beheersen. Volgens mij verdient geen producerend of groothandel bedrijf primair geld aan het beheren van hun eigen IT-landschap. Dit is logischerwijs geen core business, waarom zouden we hier dan fors investeren? Stof tot nadenken??