Release wave 2 voor Dynamics 365 F&O: de belangrijkste vernieuwingen

Release wave 2 voor Dynamics 365 F&O: de belangrijkste vernieuwingen

Release wave 2 voor Dynamics 365 brengt weer een hoop vernieuwingen met zich mee die het Microsoft Cloud platform nog veelzijdiger maken. De release bevat honderden nieuwe features aan zowel de zijde van Customer Engagement als Finance & Operations.

Eerder maakten we een overzicht van de interessantste verbeteringen voor Customer Engagement. Hierna zoomen we in op F&O, de nieuwe functionaliteiten en technische verbeteringen die je in de periode tussen nu en maart 2021 kunt verwachten.

1. Magazijn- en transportbeheer

  • Uitgaande verzendingen vanuit batchtaken bevestigen: Deze functie voegt de optie toe om batchtaken in te stellen die uitgaande zendingen automatisch bevestigen voor verzendklare ladingen, op een moment dat dit in het logistieke proces past. Voor laadregels over transferorders voert het systeem automatisch een proces uit dat de overboekingszendingen bijwerkt.
  • Ordergebonden reservering op basis van nummerplaten: Dynamics 365 Supply Chain Management kan nu integreren met externe systemen, zoals een externe planningsservice voor optimalisatie van de werkbelasting. Om de compatibiliteit tussen systemen te verbeteren, is ook nieuwe flexibiliteit toegevoegd aan het voorraadreserveringsbeleid. Dit maakt het mogelijk om ordergebonden reserveringen van specifieke nummerplaten te maken (in plaats van alleen reserveringen op magazijnniveau).
  • Visualisatie van uitgaande workload: Deze functie visualiseert uitgaande workloads (werk) in het magazijn en stelt magazijnmanagers in staat hun eigen filters en schema’s te definiëren. Hiermee worden nieuwe gegevensentiteiten geïntroduceerd ter ondersteuning van de visualisatie van de huidige toewijzing van medewerkers.
  • Transferorders maken en verwerken vanuit de magazijn-app: Je kunt nu direct vanuit de warehouse-app/Scanner transferorders aanmaken. Hierdoor kan de warehousemedewerker direct vanaf de vloer een aantal licenseplates selecteren om deze op een transferorder te zetten. Zodra de medewerker de order voltooid op de scanner, start er een batchtaak die ervoor zorgt dat het verzenden van de transferorder in het systeem verwerkt wordt.
  • Overzicht van pickwerkregels: Dit verbetert de efficiëntie van magazijnen door werknemers in staat te stellen hun pickvolgorde te optimaliseren. Je krijgt een lijst in de magazijn-app met alle regels voor het huidige werk dat weergegeven wordt in de app. Zo kunnen medewerkers eenvoudig bepalen welke volgende regel ze willen picken.
  • Verbeteringen in het werkbeleid voor inkomend werk: Deze functionaliteit vereenvoudigt het ontvangstproces voor magazijnmedewerkers die de ontvangsten verwerken. Hierdoor kunnen goederen via de magazijn-app ontvangen worden, zonder dat er magazijnwerk wordt gemaakt.
dynamics 365 f&o release wave 2

2. Finance en inkoop

  • Proef- en saldibalansrapport met transactiedetails en niet-geboekte grootboektransacties: Een nieuw rapport dat naast de saldi en mutaties op het niveau van de grootboekrekening inzicht biedt in de individuele transacties. Daarnaast kunnen ongeboekte transacties in het rapport worden opgenomen.
  • Leasen van activa (IFRS 16 compliancy): Met behulp van de bestaande functionaliteit werd in principe al voldaan aan de IFRS 16 richtlijnen. Het was alleen in bepaalde gevallen omslachtig en veel werk, aangezien alles extracomptabel moest worden bepaald en berekend. Nu kan dat binnen de applicatie worden uitgevoerd.
  • Verbeteringen inkoopfactuurverwerking: Goed om te weten is dat dit betrekking heeft op de standaard Microsoft-functionaliteit rondom inkoopfactuurverwerking. Veel van onze klanten gebruiken AXtension Invoice Processing, vaak aangevuld met Readsoft voor OCR-herkenning en import van facturen. Voor hen zijn een aantal verbeteringen niet nieuw. Er zitten echter ook zaken bij die Invoice Processing aanvullen.
  • Diverse verbeteringen en uitbreidingen op het gebied van inkoop: Indien gebruik wordt gemaakt van de portal voor leverancierssamenwerking dan kan van de volgende nieuwe of verbeterde functionaliteiten gebruik gemaakt worden:
    • Leveranciers kunnen eenvoudiger voor hen relevante inkoop offerteaanvragen vinden op basis van de inkoopcategorie;
    • Met het benoemen van standaardvelden in het proces van inkoop offerteaanvragen kan worden gespecificeerd welke informatie je van leveranciers wenst te ontvangen. Deze informatie kan vervolgens in het verdere proces worden gebruikt;
    • Door leveranciers verstrekte bankrekeninggegevens kunnen eerst worden gecontroleerd en goedgekeurd, voordat deze worden aangemaakt;
    • Leveranciers kunnen hun nieuwe certificeringen toevoegen en bestaande als ongeldig verklaren;
    • Bij het door de inkoper wijzigen van een aanvraag werden de reeds door de leverancier ingevulde gegevens gewist en moesten due opnieuw worden ingevuld. Dit is aangepast en de reeds ingevulde gegevens blijven bewaard;
    • Leveranciers kunnen een aanvraag indienen om voor nieuwe inkoopcategorieën leverancier te worden. Via een workflow kan deze aanvraag worden beoordeeld.
  • Automatisch aangemaakte incasseringsactiviteiten: Dit gebeurt op basis van zelf te definiëren regels t.a.v. kenmerken van facturen zoals een voorspelling van de betaling, vervaldatum en bedrag. Hierdoor krijgen facturen die prioriteit hebben meer aandacht.
  • Geautomatiseerde herinneringen per e-mail naar klanten: Aanvullend op de bestaande aanmaningenfunctionaliteit komt er functionaliteit die geheel geautomatiseerd de vervallen facturen middels een Excel bijlage mailt naar de klant.
  • Finance Insights: Hiermee kan de stap gezet worden van arbeidsintensieve transactiegerichte werkzaamheden naar toekomstgericht handelen. Automatiseer repeterende werkzaamheden met een beperkte added value en schep ruimte om besluiten te nemen. Met behulp van machine learning worden incasseringsactiviteiten proactiever en cashflows betrouwbaarder.

3. Technische verbeteringen

  • Grid mogelijkheden: Je kunt nu eenvoudig kolommen verslepen (zonder direct de personalisatie mode in te gaan), formules gebruiken in cellen, meerdere cellen tegelijk kopiëren (vanuit bijvoorbeeld Excel), groeperen, totaalkolommen en meer.
  • Opgeslagen weergaven: Je kunt nu meerdere personalisaties per formulier als weergaven eenvoudig opslaan, inclusief filters en sorteringen. Deze kunnen snel opgevraagd, als standaard ingesteld of gepind worden. De weergaven kunnen ook gebruikt worden door gebruikers die geen rechten hebben om zelf personalisaties te maken.
  • Alle F&O data beschikbaar in het CDS en Azure Data Lake: Voor sommige regio’s was het al vanaf wave 1 mogelijk datasets in het CDS en Data Lake te zien. Vanaf maart 2021 is de data van Finance en Operations near real time beschikbaar in het CDS en in Azure Data Lake.

De volledige door Microsoft uitgebrachte release notes kun je hier inzien.

Meer weten over de mogelijkheden van Finance & Operations voor jouw organisatie? Onze specialisten vertellen je er graag meer over!

Door: Maarten ten Napel