Project Description

Innovatief PAN OSTON betreedt nieuwe (kassa)markten.

Werken voor de retail is als schieten op een bewegend doel.

Pan Oston_logo

Om z’n innovatieve karakter te onderstrepen, ontwierp Pan Oston een ‘concept check-out’ met daarin onder meer ‘merchandise units’ (voor impulsaankopen) en wachtrij-indicatie (met led-verlichting). Directeur Ralf Hovenga: ‘Een Italiaanse concullega stond het op een beurs uitgebreid te bekijken, maar met mij in gesprek wilde hij niet.’

De retail is een apart vak: ‘snel, hard, flinterdunne marges, 100 procent kwaliteit en heel erg op details’. Pan Oston is er succesvol met zijn check-outs, mede dankzij een modulair productportfolio en maatwerkplanning. ‘ERP moet ons helpen aan de klantbehoefte te voldoen, niet voorschrijven hoe wij moeten opereren.’

In 2005 nam Ralf Hovenga, met hulp van een investeerder, Pan Oston in Raalte over. Dat levert check-outs, oftewel kassameubels, aan ketens van supermarkten, doe-het-zelfzaken en tuincentra. ‘Ik wilde mijn ondernemersdroom verwezenlijken en dacht de retail te kennen – een apart vak: snel, hard, flinterdunne marges, 100 procent kwaliteit en heel erg op details. En ik zag kansen in de organisatie, een zeer gepassioneerde en betrokken club mensen, maar met een potentieel dat op veel vlakken nog niet werd benut. We kregen het goed op de rit, gingen met lean manufacturing aan de slag en al snel kwam er veel meer uit de fabriek.’ Een grote slag maakte Pan Oston door zijn productportfolio van scratch af aan opnieuw in te richten. ‘Het assortiment was te complex geworden. Met alle disciplines – engineering, productie, sales, inkoop – hebben we samen bepaald waar een check-out aan moet voldoen: modulair, flexibel op te bouwen en voor meerdere markten, want elk land heeft z’n eigen ideeën over kassa’s. Nu hebben we een standaard modulair productportfolio, waarmee we 200-300 verschillende kassa’s kunnen bouwen voor kleine ketens. Maatwerk maken we voor grote ketens met hun specifieke wensen.’

Productiebedrijf/ productiespecialist

Zo werd het bedrijf marktleider in Nederland en een ‘stevige speler’ in Noordwest-Europa. In Raalte (95 medewerkers) beheerst Pan Oston nog alle productiestappen, waardoor het snel en flexibel kan reageren op wijzigingen in de vraag. Met alle productiekennis in huis houdt het de eigen engineering en ook productiepartners en toeleveranciers scherp. Dit flexibele model is een bewuste keuze. ‘Enerzijds zijn we een productiebedrijf, anderzijds ligt onze meerwaarde in slim engineeren en het goed gevuld houden van de keten. We hebben ons gepositioneerd als productspecialist en doen veel aan innovatie.’

Innovatiethema’s zijn onder meer zelfscannen (al 25 jaar op het punt van doorbreken), ‘groen’, transactiesnelheid, klantvriendelijkheid en presentatie. ‘Met een ‘concept check-out’ laten we onze innovaties zien, onderstrepen we ons imago en helpen we klanten om na te denken over nieuwe ontwikkelingen.’ Vanwege de permanente prijsdruk in de retail besteedt Pan Oston productie deels in Oost-

Europa uit. Hovenga: ‘Dat is niet even een tekening sturen. We hebben een partnershipfilosofie: zij komen hier op bezoek en krijgen training, wij gaan daarheen voor eerste productie en regelmatige kwaliteitscontrole. Omdat we in Raalte alles zelf doen, weten we exact hoe lang lasersnijden, kanten en lassen duurt. Dat lukt hun de eerste keer niet, dus laten wij zien hoe het wel kan, want ik heb er niets aan als hun productietijden twee keer de onze zijn.’ De partners hebben geleerd efficiënt kwaliteit te leveren; nu gaan al complete check-outs rechtstreeks naar klanten. Hoewel Pan Oston dus naar tevredenheid in Oost-Europa laat produceren, ziet het de regio (nog) niet als markt. ‘Wij hebben onze handen vol aan Engeland, België, Duitsland en Scandinavië. In versnipperd over de wereld werken geloof ik niet.’

Pulse-Client-Pan-Oston

Strakke/ flexibele planning

Naast prijsdruk kenmerkt de retail zich door tijdsdruk. Installatie bij bijvoorbeeld ver- of nieuwbouw mag niet ten koste van openingstijden gaan. ‘Je moet heel goed plannen wanneer je begint met productie – de modules liggen wel op voorraad, maar het eindproduct wordt altijd klantspecifiek, zoals in de kleurstelling. Soms moet je risico nemen; wacht je tot alles 100 procent is uitgekristalliseerd, dan ben je misschien te laat.’ Pan Oston werkte met een planning in Excel. Toen die vanwege de onstuimige groei niet meer beheersbaar was, viel de keuze op ERP-pakket Microsoft Dynamics AX. ‘Achteraf gezien hebben we het te groot aangevlogen, wilden we alles in één keer.’ Maar inmiddels werkt ERP naar behoren, onder meer dankzij het aantreden vorig jaar van Pulse als implementatiepartner. ‘Met hen hebben we een frisse start gemaakt. Zij weten wat productie bedrijven is en hebben gezorgd dat ERP nu in een stabiele omgeving draait. Vervolgens zijn we een eerste project gaan doen, rond shopfloor control met job- en tijdregistratie.’ Opmerkelijk is de hoeveelheid maatwerk die nog nodig bleek. ‘AX en andere pakketten bleken niet toereikend voor een goede metaalproductieplanning.

Wij moeten snel en flexibel kunnen leveren en de planning schuift voortdurend; schieten op een bewegend doel. Als een kassa de vrachtwagen in gaat, komt de klant bij wijze van spreken nog met een wijziging. Lastig voor ERP, dat werkt met een vaste routering en productieplanning. Wij hebben daarom veel energie gestoken in rapporten maken, om wijzigingen snel inzichtelijk te kunnen maken. Heeft een klant over vier weken een aantal meubels nodig, dan wil ik dat virtueel in de planning kunnen gooien om te zien waar de knelpunten zitten.’ Een spanningsveld, zegt Hovenga: ‘Wij hebben ons proces erop ingericht om snel aan de klantbehoefte te kunnen voldoen. ERP is een tool dat ons daarbij helpt. Maar zou ERP ons voorschrijven hoe wij moeten opereren, dan gaan we hopeloos vastlopen.’

Huiswerk

Zo innovatief als Pan Oston met z’n producten is, zo behoudend is het daarom nu met z’n productiebesturing. Ralf Hovenga staat bijvoorbeeld niet te trappelen om over te gaan op de nieuwste versie van AX. ‘Het huidige systeem voldoet prima qua functionaliteit.’ Wensen voor uitbreiding zijn er nog wel voor de calculatiemethodiek en fieldservice (communicatie van servicemonteurs in het ‘veld’ met ERP). ‘Daarvoor moeten we eerst intern heel kritisch kijken wat we willen.’ Eerst zelf het huiswerk maken, dat heeft Pan Oston in de retail wel geleerd.

Pan Oston Co-creators

Pan Oston is groot geworden in de retail en heeft design, engineering, productie en logistiek er helemaal op ingericht. Directeur Ralf Hovenga: ‘Deze keten kunnen we ook voor andere markten gebruiken. Samen met partijen die een goed businessidee hebben, maar geen engineering en productie, of juist een veel te grootschalige productie die niet de gewenste time to market kan bieden. Wij kunnen snel schakelen, wat je ook in andere sectoren goed kunt gebruiken. Met onze lean & mean-tactieken voor de retail en met productie hier en in Oost-Europa hebben wij een voorsprong op veel andere takken van sport.’ Het heeft al geresulteerd in machinebehuizingen, beveiligde opslagsystemen en oplaadzuilen (voor de OV-chipkaart). ‘Wij doen dit naast Pan Oston Retail onder een apart label, Pan Oston Co-Creators.’

‘Als een kassa de vrachtwagen in gaat, komt de klant bij wijze van spreken nog met een wijziging’

Hoe toekomstbestendig is jouw bedrijf?

Bespreek het met één van onze branche- experts.

Neem contact op