Project Description

Azië noopt KOMA te investeren in ERP

Pulse ondersteunt innovatieve Roermondse koelspecialist

De koelsystemen van KOMA staan bij bakkerijen over de hele wereld en het bedrijf noteert een gestage groei. Maar nu de consumptie van brood en gebak met name in de Amerika’s en in Azië sterk toeneemt, wil het management grotere stappen zetten. Reden om Pulse Business Solutions te vragen het nieuwe ERP-systeem Dynamics AX van Microsoft uit te rollen.

Leon Kuipers (†) doet niet aan valse bescheidenheid. ‘Onze koelingen zijn gewoon de beste’, zegt de kwaliteitsmanager en mt-lid van het familiebedrijf. ‘Al sinds de oprichting 75 jaar geleden willen we beter zijn dan onze concurrenten. En dat lukt doordat wij voortdurend onze systemen verbeteren. Wij profileren ons als de Mercedes onder de koelingen. En nu mag je van die auto vinden wat je wilt, hij is synoniem voor kwaliteit en duurzaamheid. En ja, ook wat duurder, maar op de lange termijn verdien je geld.’ De cijfers staven de uitspraken van Kuipers. Naast de hoofdvestiging in Roermond met een uitgebreide r&d-afdeling en vier productiehallen heeft KOMA vestigingen en vertegenwoordigingen in zowat heel Europa, van Scandinavië tot Spanje, van België tot Rusland. Daarnaast staan er vlaggetjes op Japan, China, Singapore, Dubai, de VS, Zuid-Amerika en Australië. Van de totale jaaromzet van enkele tientallen miljoenen euro’s wordt 99 procent buiten Nederland behaald. Mondiaal werken er in totaal ruim 250 mensen bij het bedrijf.

Oprichter M.H.M. Aarts startte zijn bedrijf in een moeilijke periode, net voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Aanvankelijk ontwikkelde en produceerde hij koelingen voor biertapinstallaties, na de bevrijding verschoof de focus naar de bakkerijwereld. ‘Er was al snel een groeiende behoefte aan koeling van het deeg, zodat de bakkers konden voorproduceren: een zogeheten remrijs-installatie met een remmende werking op het rijsproces. Dat scheelde kostbare uren in de nacht, uren waarin personeel dubbel betaald moest worden. Het betekende de internationale doorbraak, omdat net in Duitsland de arbeidswet beperkingen stelde aan nachtwerk. Opeens wilde elke bakker zo’n koeling. Onze koeling dus, want toen al koersten we op degelijkheid en kwaliteit; in Duitsland belangrijke waarden. Nog altijd is het een van onze belangrijkste exportlanden.’

Pulse-Client-Koma

Gevoelig

Met de tweede generatie Aarts aan het roer is KOMA een ijzersterk bedrijf dat jaarlijks groeit. Enige dip was een verwoestende brand in 2007, die het bedrijf drie maanden platlegde. Innovatie loopt als een rode draad door de historie. ‘En focus’, benadrukt Kuipers. ‘We hebben ons altijd gericht op bakkerijen. De koeling van een slagerij is heel wat anders. Deegwaar is een heel gevoelig product. De balans van temperatuur, vocht en luchtcirculatie tijdens het bewaar- en conserveringsproces is uiteindelijk bepalend voor de kwaliteit van dat brood of gebakje dat wij op ons bordje leggen. Goed koelen en conserveren is een kunst en daar houden we het bij. Het is altijd een sport geweest om telkens als eerste met verbeteringen en aanpassingen te komen. Er waren hier altijd wel een of twee Willy Wortels die met ideeën kwamen. Die zijn er nog, alleen werken die nu op de afdeling R&D. Door te innoveren zijn we koploper geworden en gebleven. Nu klinkt dat niet zo revolutionair, maar we introduceerden als eerste de koeling met tijdklok. Zo kon de bakker bepalen wanneer het warm werd in de ruimte en het deeg ging rijzen. Zo hoefden bij het begin van de werkdag de deegrekken alleen nog maar in de ovens geschoven te worden. Een forse tijdsbesparing.’

Configurator

Na de tijdklok volgde de ‘analoge computer’ als besturing op de installatie. Die zorgde voor een betere luchtcirculatie en vochtigheidsgraad. Daarna kwamen de kasten met verschillende koel- en warmtezones. ‘Koelingen overigens in alle vormen en maten, precies zoals de klanten dat willen’, vervolgt Kuipers. ‘Dat was voor ons een van de redenen om na te denken over een nieuw ERP-systeem. We willen namelijk een configurator waarmee afnemers uiteindelijk zelf hun koeling kunnen bouwen. Met de toeters en bellen die zij willen. Het SAP-systeem waarmee wij werkten, kon die optie niet bieden. Althans, niet zoals wij dat wilden.’ Tweede reden om de ict-omgeving te moderniseren, zijn de internationale ambities. ‘De wereldbevolking groeit en gaat meer brood eten. Een duidelijke trend, zeker in Noord- en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en ook wel Zuid-Afrika. Azië volgt, mede omdat water schaarser wordt en de traditionele rijstproductie nu eenmaal heel veel water vergt. Men moet omschakelen. Dat betekent kansen voor ons. We hebben een goede naam, we hebben de capaciteit; nu moeten we doorpakken. Ons oude ict-systeem was daar echter niet op ingericht. Te complex, te langzaam. Ook in onze branche is leveringssnelheid belangrijk. Met Microsoft Dynamics AX kan de potentiële klant uiteindelijk zelf zijn koeling samenstellen. We kunnen sneller offertes maken, bij akkoord is de stuklijst meteen klaar. Daardoor kunnen we tijdig componenten bestellen, eerder onze toeleveranciers informeren en de eigen productie en assemblage beter stroomlijnen. Ook ontwerpwijzigingen zijn makkelijker door te voeren. Ten slotte is het logistieke proces verbeterd. Allemaal tijdwinst. En vooral een basis om internationaal verder door te groeien. Sinds enkele jaren hebben we een fulltime exportmanager. Hij kan nu verder pionieren.’

“We willen een configurator waarmee afnemers zelf hun koeling kunnen bouwen.”

Pulse

KOMA koos uiteindelijk voor Pulse Business Solutions uit Venlo om Microsoft Dynamics AX te mplementeren. ‘Volgens Microsoft de beste. En daar kan ik wel in meegaan. We werken inmiddels al een aantal jaren samen en zijn meer dan tevreden. De mensen van Pulse leven zich in, ze weten wat we hier doen en zorgen dat het werkt. Natuurlijk, overstappen op een nieuw ERP-systeem is altijd een crime. Maar we hebben het proces bijna afgerond en zien duidelijk de voordelen. We besparen er geld mee, maar niet in fte’s. We kunnen dadelijk groeien met de huidige bezetting.’ En dat is prettig voor een bedrijf dat wil innoveren en dus fors geld steekt in r&d. Nieuwste vinding is een koelsysteem dat werkt op basis van CO2 in plaats van het discutabele freon. ‘In combinatie met een thermosifon’, verklaart projectmanager Paul Giesen, die zeer nauw betrokken is bij de nieuwste ontwikkelingen. ‘We laten de lucht op een bepaalde manier circuleren, waardoor vochtigheid en temperatuur optimaal zijn. Zodat er minder vocht aan het deeg wordt onttrokken. Essentieel voor een goede kwaliteit. Dit procédé is compleet nieuw én ook toepasbaar in warme landen. Verder vergt dit systeem beduidend minder energie en is er minder CO2- uitstoot. Duurzaam dus, in de huidige tijd erg belangrijk.’

Bestaansrecht

Leon Kuipers knikt. ‘Hiermee lopen we weer voorop. In onze testruimte hebben we een proefopstelling staan. De resultaten zijn verbluffend. Zowel qua energiebesparing als de kwaliteit van de deegwaren. Misschien gaan we er patent op aanvragen, maar dat is wereldwijd moeilijk te handhaven. Ik zie het meer als een bevestiging dat we steeds iets nieuws kunnen en moeten bedenken. Dat is ons bestaansrecht.’