Project Description

Over Hendrix Genetics

Hendrix Genetics is een leidende speler op het gebied van diergenetica, met een focus op het natuurlijk fokken van leghennen, kalkoenen, traditioneel pluimvee en varkens en het kweken van zalm, forel en garnalen. Het familiebedrijf, opgericht in Ospel, is internationaal actief en levert fokdieren en eieren aan producenten in meer dan 100 landen. Het heeft een sterke R&D-afdeling met 29 onderzoeksboerderijen, 36 broederijen en drie laboratoria verspreid over de hele wereld.

De laatste jaren heeft Hendrix Genetics zich stormachtig ontwikkeld. Tussen 2005 en 2010 groeide het mede dankzij acquisities van 50 tot maar liefst 1000 medewerkers. Inmiddels telt de organisatie wereldwijd 3500 medewerkers, 300 vestigingen in 25 landen, een omzet van 500 miljoen euro en een database van 25 miljoen dieren.

Facts & figures

  • Organisatie: Hendrix Genetics
  • Aantal werknemers: 3500
  • Branche: Agri
  • Kantoren: Boxmeer (NL), Saint-Laurent-de-la-Plaine (FR), Ploufragan (FR), Kitchener (CA) en Bairro Buru (BR)
  • Challenge: Beheer van masterdata verspreid over verschillende bedrijven en systemen
  • Oplossing: Dynamics 365 F&O
  • Resultaat: Van informatie naar waarde, bijvoorbeeld via PowerBI

Meer weten over deze case? Neem contact op!

Challenge

Hendrix Genetics zoekt naar oplossingen voor de wereldwijde voedselvoorziening door het leveren van kwalitatief hoogwaardige diergenetica. Statistieken en data, en daar waarde uit halen, staan centraal. Mede daarom wordt volop ingezet op de cloud. Het bedrijf wil vooroplopen en maakt al gebruik van technieken als AI, IoT, blockchain en augmented reality. Denk aan de inzet van Hololens 2-headsets om ten tijde van Corona op afstand technische ondersteuning te geven.

Een complex IT-landschap, ontstaan door overnames uit het verleden, bemoeilijkt de digitale transformatie van de organisatie. Doordat ieder overgenomen bedrijf zo zijn eigen manier van werken had, kreeg Hendrix Genetics te maken met een mix van onder meer Navision, Microsoft Dynamics AX 2012 (on-premise), Salesforce CRM en MTech, gespecialiseerde ERP-software voor de proteïneproductieketen.

Een van de uitdagingen was de omgang met grote hoeveelheden data, verspreid over verschillende systemen. Om het proces rondom het beheer van masterdata van klanten, leveranciers en producten te professionaliseren en de cloudtransitie van AX 2012 naar Dynamics 365 in te zetten, werd in 2018 contact gezocht met Pulse.

“Voor ons is het belangrijk dat er een wederzijdse klik is met onze partners”, vertelt Rob Kremers, Director of IT bij Hendrix Genetics. “Je moet elkaar begrijpen en wat te bieden hebben. Dat is bij Pulse zeker het geval. Het is prettig om snel te kunnen schakelen met een ambitieuze partij die direct mee kan in de inhoud, samen met ons wil investeren en niet vies is van ad hoc werken.”

Aanpak

In de eerste fase is gekeken naar hoe de processen liepen en waar de frictie zat. Pulse heeft onderzocht hoe zaken slimmer aangepakt konden worden en workflows ontwikkeld, bijvoorbeeld voor de goedkeuring van nieuwe klanten.

De insteek van het Master Data Management project was om de masterdata op orde te brengen, gebruikmakend van het Power Platform. Centraal daarin staat het CDS (Common Data Service), waarin klantgegevens worden opgeslagen en van daaruit gepusht naar de diverse applicaties zoals Dynamics 365 F&O, CE en MTech.

De stamgegevens (masterdata) van klanten en leveranciers worden beheerd via een Power App. Vervolgens wordt het goedkeuringsproces via Power Automate afgewikkeld waarbij zaken zoals de kwaliteit van data en landspecifieke wet- en regelgeving worden gevalideerd.

Hendrix Genetics customer case

Het is prettig om snel te kunnen schakelen met een ambitieuze partij die direct mee kan in de inhoud en samen met ons wil investeren.”

Hendrix Genetics customer case

Verder worden de goedgekeurde gegevens automatisch gedistribueerd naar de achterliggende business-apps (slave apps) die deze gegevens consumeren. Voor het front-end wordt feitelijk het hele Power Platform gebruikt (o.a. Common Data Service, Power Apps en Power Automate) en voor de integratie met de back-end systemen diverse Azure-componenten (o.a. Azure servicebus, Azure functions, Azure keyvault).

Kremers: “Omdat onze data nu op orde is, kunnen we er via PowerBI daadwerkelijk inzichten uit halen om onze processen te verbeteren. Via dashboards zien we precies wat er binnen de organisatie gebeurt en blijven we in control. Wat me opviel aan de samenwerking met Pulse is dat de processen strak geregeld waren, wat zorgde voor een kwalitatief goede oplevering met een hoog ‘first time right’ percentage. Ook werd er niet moeilijk gedaan over het op korte termijn opzetten van demo’s. Die flexibiliteit is zeker geen vanzelfsprekendheid.”

Resultaat

Inmiddels zijn de processen rondom klant en leverancier masterdata live, binnenkort volgen die voor met artikel- en productbeheer. Hoewel de cloudtransitie van Hendrix Genetics nog niet ten einde is – zo volgt er nog een Microsoft CRM-integratie – plukt het bedrijf al de vruchten van het afgeronde MDM-project. Zo is er een eenduidige werkwijze voor het beoordelen van klanten.

Bovendien hebben alle systemen die gebruikt worden, toegang tot dezelfde actuele klantdata. Contactgegevens zijn up-to-date en er hoeft geen informatie meer uit systemen overgetypt te worden. Medewerkers kunnen zich hierdoor focussen op het verbeteren van de kwaliteit van het product, in plaats van op randzaken.

Kremers is tevreden over de implementatie en samenwerking met Pulse. Hij benoemde dit dan ook tijdens de Dutch Digital Day op 24 juli 2020, georganiseerd door Microsoft. “Het is een mooie oplossing die de kracht van de individuele componenten in het platform optimaal laat versmelten tot een krachtige, schaalbare architectuur.”

“Omdat onze data nu op orde is, kunnen we er via PowerBI daadwerkelijk inzichten uit halen om onze processen te verbeteren. Via dashboards zien we precies wat er binnen de organisatie gebeurt en blijven we in control.”

Er zijn diverse projecten bij Hendrix Genetics die parallel lopen, waaronder de transitie van Dynamics AX 2012 naar Dynamics 365 F&O. Vanuit Pulse wordt gewerkt aan de implementatie van AXtension Invoice Processing, wat het goedkeuren van facturen vereenvoudigt. Verder worden de interfaces die draaien tussen alle verschillende applicaties opnieuw ontworpen en ondergebracht in de Azure-cloud.

Toverwoorden bij dit project waren samenwerking en ontzorging. Pulse ging verder dan alleen de ‘techniek’ bouwen. De klant werd volledig in het proces meegenomen en geadviseerd over zaken als data cleansing, migratie en het opstellen van een draaiboek. Kremers is tevreden over hoe soepel de oplevering is verlopen. “Alles werkt naar behoren en de gebruikers zijn enthousiast!”

Meer weten over deze case? Neem contact op met onze specialisten over dit project!