Project Description

Automatisering in miljarden bloembakjes

‘Ik denk dat we hiermee toekomstproof zijn’

Desch_logo

Desch Plantpak produceert in Waalwijk, Beuningen en Ter Aar jaarlijks een slordige twee miljard bloempotjes, -containers, trays en bloembakjes voor de professionele tuinbouw. Om de processen en de logistiek te optimaliseren, installeert Pulse Business Solutions uit Venlo de nieuwste versie van het ERP-systeem Dynamics AX van Microsoft.

‘Want we willen doorgroeien naar de nummer-één-positie in de wereld.’ Het hoogseizoen voor de tuincentra is alweer voorbij. Om het kille, sombere voorjaar nog enige kleur te geven, werden tientallen miljoenen planten en struiken versleept naar tuinen en balkons. Allemaal verpakt in een potje of tray, hoogstwaarschijnlijk gemaakt bij Desch Plantpak. ‘Die kans is zeker groot’, zegt ceo en cfo Peter Marteijn. ‘We behoren tot de top-drie van Europa. Hier in West- Europa is de markt redelijk stabiel. De echte groeikansen liggen in Oost-Europa, Azië en Zuid-Amerika. Daar willen we de komende jaren onze slag slaan. Maar daarvoor moet je in deze business de bedrijfsprocessen perfect op orde hebben. We bedienen duizenden telers, al dan niet via dealers. In de piekmaanden moeten we snel kunnen bijschakelen, levertijden mogen niet te lang zijn. Met Dynamics AX kunnen we beter plannen. We krijgen meer inzicht in magazijnvoorraden, kunnen orders sneller verwerken, adequater reageren als een teler extra spullen nodig heeft. Kortom, onze leverbetrouwbaarheid wordt groter en die speelt een belangrijke rol in de concurrentiestrijd.’

Pulse-Client-Desch

Nieuwe Producten

De gemiddelde consument heeft er geen notie van waar de plantenpotjes vandaan komen waarmee hij zijn karretje in het tuincentrum volstouwt. Toch, een kijkje achter de schermen bij Desch Plantpak legt een indrukwekkend stukje Hollandse maakindustrie bloot. In Waalwijk bijvoorbeeld wordt gebruikt plastic gerecycled door het om te smelten. Er wordt nieuw plastic folie van gemaakt dat op grote rollen wordt gewikkeld. De folies worden verwarmd en machinaal verwerkt tot de potjes, trays en containers – precies zoals de kwekers die willen hebben. Marteijn: ‘Desch was de eerste die dit procédé van thermovormen voor deze industrie toepaste. Geïnspireerd door de fabrikanten van koffiebekertjes en yoghurtpotjes. Elk jaar maken we nieuwe producten en, samen met klanten, specifieke ontwerpen. We laten een mal produceren en de thermovormer doet de rest. We leveren aan zestig landen wereldwijd, en overal hebben  de kwekers andere wensen en specificaties.’ De lijvige catalogus levert het bewijs. Honderden producten zijn te bestellen in alle maten, vormen en kleuren. De variëteit legt uiteraard wel een groot beslag op de  productie. ‘De machines moeten steeds omgesteld worden, de matrijzen vervangen. Dat kost tijd en die is zeker in de piekmaanden schaars. In die periode werken we 24 uur per dag door, met extra uitzendkrachten. En moeten ook de orderverwerking, logistiek en administratie vlekkeloos verlopen. Dan is elke verstoring van het proces kostbaar. Een goed ERP-systeem is onmisbaar.’

Biologische Grondstof

Desch Plantpak heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. In Waalwijk past het uitsluitend gebruikt en gerecycled kunststof toe. Productieafval wordt opnieuw gesmolten en weer tot folie verwerkt. Na een jarenlang onderzoeksproject, uitgevoerd samen met de universiteit van Wageningen en nog enkele gespecialiseerde instituten, werd D-Grade op de markt geïntroduceerd: bloempotten gemaakt van honderd procent biologische grondstof en volledig composteerbaar. ‘Een groeiende tak in ons bedrijf’, vervolgt Marteijn. ‘Winkelbedrijven willen steeds meer duurzame producten verkopen en vertalen die eis naar de kwekers. We weten allemaal dat plastic potten milieuonvriendelijk zijn. Ze zijn gemaakt van aardolie, lastig afbreekbaar en vervuilend. Met D-Grade hebben we een goed alternatief beschikbaar. Cradle-to-cradle en toch een product dat aan dezelfde eisen voldoet als de kunststof variant. Kwekers willen best mee in duurzaamheid, maar het gaat hen in de eerste plaats om efficiënt en winstgevend produceren. Zo’n potje mag niet uit elkaar vallen bij de teeltprocessen of in de winkel. Dat beseffen we goed, daarom ontwikkelen we een product als D-Grade samen. De klant bepaalt.’

“De echte groeikansen liggen in Oost-Europa, Azië en Zuid-Amerika.”

Dichtbij Afnemers

Desch Plantpak heeft naast de hoofdvestiging in Waalwijk fabrieken in Beuningen en Ter Aar en twee in Engeland. Van daaruit worden kwekers en tuinders over de hele wereld beleverd. Behalve in de VS; daar werkt Desch samen met twee lokale producenten. In totaal werken bij Desch in Europa 240 mensen, de omzet kwam het afgelopen jaar uit op ruim zeventig miljoen euro. De twee grote concurrenten zijn dichtbij gevestigd, in Nederland en Duitsland. ‘Zo vreemd is dat niet. In West-Europa heeft de land- en tuinbouw zich enorm ontwikkeld. We zitten dus dichtbij onze afnemers. De productiemethoden veranderen en daarin is een bloempot heel belangrijk. Zo’n pot moet vocht kunnen vasthouden en loslaten, moet makkelijk te verwerken zijn bij het oogsten en vervoeren, enzovoort. Om onze klanten zo goed mogelijk te helpen, stellen we ontwikkelteams samen met experts die alles weten van de markt, de materialen en de machinemogelijkheden. We maken weliswaar een massaproduct, maar er zit wel een flink stuk innovatie achter. Ik denk ook niet dat we ergens anders goedkoper kunnen produceren, al was het maar vanwege de logistieke kosten. Een kweker in Frankrijk beleveren vanuit China is niet erg praktisch. We hebben zoveel mogelijk geautomatiseerd. Alleen over het inpakproces denken we nog na; dat gebeurt nog deels met de hand.’

Luxe Assortiment

Twee jaar geleden acquireerde Desch Plantpak het bedrijf EPLA in Ter Aar, gespecialiseerd in de meer luxe bloempotten en tuinaccessoires. Daar worden elk jaar met spuitgietmachines zo’n half miljard potten in talloze vormen en kleuren gemaakt, ook met honderd procent gerecycled plastic. ‘Een essentiële uitbreiding van ons assortiment’, zegt Marteijn, ‘Retailers zien een groeiende vraag naar planten met sierpot. Hier en in landen met economische groei, zoals in Oost- Europa en Zuid-Amerika. Als de welvaart groeit, wordt de aandacht voor tuinieren groter. Overigens zien we in die landen – en dat geldt ook voor Azië – tevens een groeiende behoefte aan professionaliteit in de land- en tuinbouw. De komende jaren denken we vooral in deze contreien marktaandeel te winnen.’

Toekomstproof

Mede met het oog op de internationale expansie besloot Desch om een nieuw ERP-systeem uit te laten  rollen. De keuze viel op Pulse, sinds kort gevestigd in het voormalige gebouw van de Kamer van Koophandel in Venlo. Een groeiend it-bedrijf met 130 specialisten in dienst. ‘Het proces is goed verlopen’, aldus Peter Marteijn. ‘Na enige vertraging hebben we besloten pas na de piekmaanden helemaal over te stappen op Dynamicx AX. Ik denk dat we hiermee toekomstproof zijn. Het is onze ambitie om de nummer één van de wereld te worden. In sommige segmenten zijn we dat al, in andere hebben we nog wat in te halen. Dan moet alles wel kloppen.’

Hoe toekomstbestendig is jouw bedrijf?

Bespreek het met één van onze branche- experts.

Neem contact op