Omnichannel als verkoopstrategie, maar hoe regel ik de uitvoering?

Omnichannel als verkoopstrategie, maar hoe regel ik de uitvoering?

Omnichannel en haar uitvoering

Het Dynamics 365 platform wordt door Microsoft continu voorzien van nieuwe functionaliteit. Deze keer:

Omnichannel als verkoopstrategie, maar hoe regel ik de uitvoering?

Veel van de bedrijven die ik spreek in de groothandel en distributie hebben in de laatste jaren geïnvesteerd in e-commerce oplossingen. Technologie die het voor klanten mogelijk maakt om via een webshop producten te bestellen. Idealiter met hetzelfde gebruiksgemak en met dezelfde klantervaring als bij bekende online retailers zoals bol.com of coolblue.
Met onze partner Sana bieden we hiervoor een geïntegreerde oplossing. Het bestaat uit een webshop in Dynamics 365 en koppelingen met bestaande best-of-breed oplossingen zoals Magento. In de praktijk hoor ik dan vaak dat ongeveer de helft van de orders via het web binnenkomt en de andere helft telefonisch of middels mail contact met de customer service-afdeling.
Het voeren van een omnichannel-strategie met meerdere verkoopkanalen heeft vaak een grotere impact op de operationele en commerciële afhandeling van de orderstroom dan een organisatie zich vooraf realiseert. Gedreven door het gemak en de snelheid van het internet, bestellen consumenten vaker kleinere hoeveelheden en gelden er plots andere voorwaarden wanneer een order via de website binnenkomt dan dat hij door customer service ingelegd wordt. Klanten verwachten bovendien van customer service dat ze snel inzicht hebben in de complete orderstatus ongeacht via welk kanaal deze order geplaatst is.

Handigheidjes

Met het introduceren van oa. Retail, Warehouse en Transport Management in Dynamics 365 heeft Microsoft sterk ingezet om deze omnichannel-strategie zowel commercieel als operationeel te ondersteunen. Veel van onze klanten die recent Microsoft Dynamics 365 implementeerden, of die een upgrade uitvoeren vanaf een eerdere Microsoft Dynamics AX versie, profiteren inmiddels van deze nieuwe mogelijkheden en hebben afscheid genomen van ingewikkeld maatwerk of externe warehouse management systemen. Hierdoor blijven ze dichter bij de diverse marktstandaarden en kunnen Dynamics 365 upgrades zonder grote inspanningen doorgevoerd worden.
Wat blijft in de groothandel en distributie branche is de behoefte aan specifieke handigheidjes die ervoor zorgen dat bijvoorbeeld orderinvoer snel en foutloos verloopt, dat de juiste toeslagen berekend worden en, zeker in een tijd van groeiende prijsdruk, de marges bewaakt worden. Wij hebben al deze handigheidjes opgenomen in onze TradeWorld-oplossing zodat bedrijven direct over een compleet en bewezen systeem beschikken wanneer ze kiezen voor Dynamics 365 met Pulse.

Wil je meer weten over wat wij kunnen betekenen voor groothandel en distributie kijk dan op onze website en download onze whitepaper ‘Operations for wholesale and distribution’.