Omarm de standaard en focus op je onderscheidendheid

Ondanks dat veel sectoren zware klappen krijgen door de pandemie en moeten snijden in hun uitgaven, bestaat – in de (maak)industrie althans – de behoefte om te blijven investeren. Bedrijven beseffen dat het budget voor IT omhoog moet, willen ze concurrerend blijven. Het wordt niet meer als kostenpost, maar als enabler gezien.

ton hagens .jpg

Digitalisering draagt niet alleen bij aan lagere kosten en een hogere efficiency, het opent ook deuren voor nieuwe kansen. Denk aan het borgen van kennis en vakmanschap en directe communicatie met de klant, maar ook het ontdekken van nieuwe verdienmodellen en afzetkanalen. Of de grootste uitdaging van de 21e eeuw: data. Weet je de kracht van data te benutten, dan kun je klanten beter bedienen en sneller reageren op veranderende omstandigheden.

Toegenomen technologische mogelijkheden dwingen bedrijven om na te denken over hun toekomst en toegevoegde waarde. In hoeverre is tussenhandel nodig als rechtstreeks klantcontact mogelijk is? Hoe wenselijk is het dat IT middels maatwerk volledig is aangepast aan de business? Is het niet slimmer om van (bewezen) standaarden gebruik te maken?

Het antwoord op die vraag wordt steeds helderder. Zeker als je ziet hoezeer organisaties met veel maatwerk worstelen om digitaal en agile werken te omarmen. Ze zitten gevangen in een keurslijf dat ze inflexibel en niet wendbaar maakt. Funest in een veranderende wereld met een steeds snellere time-to-market.

De afgelopen jaren hebben platforms als Microsoft Dynamics 365 zich stormachtig ontwikkeld, waardoor hun basis al voor 90 procent voldoet in de behoeften. Infrastructuur en connectiviteit zijn verbeterd en ook wat betreft beveiliging en betrouwbaarheid zijn flinke stappen gezet. Boven op de standaarden ligt een gebruiksvriendelijke en veelzijdige applicatielaag. Die maakt het mogelijk om eenvoudig bedrijfsprocessen te optimaliseren en de voorspellende waarde van data te ontgrendelen.

De platforms zijn zichtbaar volwassen geworden en gebruiken standaarden die automatisch worden geüpdatet. Hierdoor neemt de beheerslast af en heb je altijd toegang tot de nieuwste functionaliteiten, die je vervolgens kunt inzetten om klanten beter van dienst te zijn.

Maar misschien nog wel belangrijker: het schept de ruimte om te focussen op je onderscheidend vermogen!

Auteur

Ton Hagens
CCO Fellowmind
linkedin.com/in/tonhagens/