Blog: Flexibel én in control met Microsoft D365

Flexibel én in control met Microsoft D365

“Dat is toch iets wat je van een modern ERP-systeem mag verwachten?!”

Iedereen die wel eens een ERP-selectietraject of een implementatie heeft meegemaakt herkent woorden van deze strekking. Vaak ietwat geërgerd geuit door iemand die erachter komt dat de door hem of haar gewenste functionaliteit niet door “het systeem” ondersteund wordt. ERP is immers de heilige graal van de business software en eigenlijk elk proces wat in een bedrijf plaatsvindt zou vanuit het ERP-systeem gemanaged moeten worden. Zo niet, dan bouwen we het bij als maatwerk of als extra module in de volgende release. Op die manier zijn in de voorbije jaren de meeste ERP-oplossingen uitgedijd met bijvoorbeeld een toefje CRM, een snufje Field Service of een wolkje PIM en hebben ERP-leveranciers jarenlang gebattled om maar zoveel mogelijk functionaliteit in hun oplossingen te proppen. ERP-oplossingen zijn hierdoor een heel eind opgeschoven richting de heilige graal. De prijs hiervoor is een log, complex systeem dat weliswaar compleet en geïntegreerd is, maar dat de wendbaarheid van een olietanker heeft.

Met de komst van de cloud zien we dat de manier waarop we als Pulse naar business software kijken compleet veranderd is.

Dynamics AX als ERP-oplossing en Dynamics CRM bestaan al ruim 2 jaar niet meer en zijn als purpose-built apps onderdeel geworden van het Dynamics 365 platform. Een ontwikkeling waarmee onze klanten niet langer al hun eisen en wensen hoeven op te lossen in “het systeem”, maar kunnen kiezen wat ze willen automatiseren en apps kunnen inzetten die, ieder vanuit hun eigen kracht, bijdragen aan een geïntegreerde omgeving in de cloud.

Een mooi voorbeeld uit onze huidige Dynamics 365 implementaties is dat veel processen die customer-facing zijn, tegenwoordig buiten het ERP-domein gelaten worden. Ze worden gemanaged vanuit de Sales en Service apps die écht bedoeld zijn om relaties te onderhouden en waarbij je veel flexibeler kan acteren naar klanten toe. Meer dan ooit mogelijk was met Dynamics AX of een andere core ERP-oplossing.

Uiteraard maak je voor de logistieke en financiële afhandeling van je orderstroom nog steeds gebruik van ERP-functionaliteiten in de Finance en Operations apps, maar alleen voor dát deel waarin ERP excelleert; het managen van transacties.

Zowel flexibel als ‘in control’

Vanuit mijn achtergrond als ERP-consultant heb ik het als een bevrijding ervaren dat ik niet langer alle behoeften van mijn klanten hoef op te lossen binnen het ERP-domein. Door bedrijfsprocessen te zien als een combinatie van relaties en transacties met ieder hun eigen apps om ze te managen, zie ik onze Dynamics 365 klanten een stuk flexibeler en klantgerichter worden terwijl ze in de backoffice nog steeds helemaal in control zijn.

Het zal echt niet de laatste keer zijn geweest dat iemand de vraag stelt: “Dat is toch iets wat je van een modern ERP-systeem mag verwachten?!” Bedrijven die zowel flexibel als in control willen zijn zou ik willen adviseren niet voor alle behoeften op ERP te vertrouwen maar om ERP in te zetten in haar kracht als transactionele bedrijfsbrede backbone die, gedreven door cloud technologie, prima te integreren is met ondersteunende apps uit relationele of andere domeinen.

Wil je meer weten?

Neem dan contact op en/of kom naar onze Jumpstart Sessie “Dynamics 365 Customer Engagement – The Next Level” om te ontdekken hoe je huidige ERP-oplossing kan profiteren van integratie met Dynamics 365.