Project Description

Verdere professionalisering door internationaal succes

Vering op maat, standaard ERP

‘Velen werken met Microsoft Dynamics AX; dan moeten wij dat ook kunnen en gaan we het niet aan ons aanpassen’

VB-airsuspension_logo

Iginio Voorhorst zegde zijn baan als hoofd ontwikkeling bij een schokbrekerfabrikant op en ging op wereldreis. Bij terugkomst moest hij in 1993 weer vanaf nul beginnen. Met een compagnon zette hij VB-Techniek op; via-via was de luchtvering voor lichte bedrijfswagens op zijn pad gekomen. Nu is hij met VB-Airsuspension de grootste in Europa. Bij die status hoort een ERP-pakket dat standaard de bedrijfsvoering kan stroomlijnen.

Bij lichte bedrijfswagens, van bestelbusjes tot ambulances, kan de belasting van met name de achteras sterk variëren, van leeg tot zwaar beladen. De vering met schokbreker kan echter maar op één belasting optimaal worden afgesteld. In alle andere gevallen is het comfort voor de chauffeur (en de te vervoeren, soms kwetsbare personen of goederen) een stuk minder. Elektronisch regelbare luchtvering kan uitkomst brengen. Dat was er nog niet, dus Voorhorst begon te pionieren. Vanuit zijn Italiaanse roots wist hij met een charmeoffensief de Italiaanse fabrikant Iveco te interesseren. De Iveco Daily was het eerste model waarmee hij z’n luchtvering kon demonstreren.

Zo begon VB-Techniek in Varsseveld luchtveringen te produceren. ‘Onze filosofie vanaf het begin: niks zelf maken. Er zijn genoeg toeleveranciers die dat perfect kunnen. Onze kracht ligt in het ontwikkelen, valideren, assembleren, testen en homologeren, dat wil zeggen het verzorgen van de (internationale) papieren. Wel weten wij van elk product heel veel, bijvoorbeeld van de onderdelen voor de rubberbalg.’ Die luchtbalg is cruciaal in het systeem. ‘Het rubber bijvoorbeeld is ons design. En voor het buigen van de veer kunnen wij onze toeleverancier aangeven hoe hij dat het beste kan doen. Ook van de productie willen we veel weten, bijvoorbeeld om te kijken hoe het goedkoper kan. Als een bedrijf dit alles niet wil vertellen, doen wij geen zaken. Omgekeerd geven wij ook veel informatie.’

Pulse-Client-VBA

OEM en Aftermarket

VB-Techniek bouwde de luchtveringen zelf in en begon daarnaast speciale voertuigen om te bouwen. Naarmate het bedrijf groeide, ook over de grens, was dat businessmodel steeds minder houdbaar. Inbouw moest lokaal gaan gebeuren, via een internationaal dealernetwerk met in Varsseveld getrainde inbouwers en servicemonteurs. ‘Er moesten hier alleen nog maar dozen de deur uitgaan, geen omgebouwde auto’s meer.’ Zelfs in z’n thuisbasis stelde Voorhorst een externe dealer aan. ‘Je kunt alleen groeien door te delen.’ Om die aangescherpte focus te benadrukken, kreeg het bedrijf een nieuwe naam, VB-Airsuspension, en kocht Voorhorst z’n compagnon uit. Nu is hij de ceo van een bedrijf dat 5.000 sets per jaar bouwt, voor vijftien automerken, in gemiddeld vier types. De doelgroep omvat personenvervoer, autotransport, paardenvervoer en servicevoertuigen. De helft van de sets is oem (in de fabriek rechtstreeks aan de lijn geleverd en ingebouwd, bij onder meer Mercedes, Renault, Iveco, Ford en Volkswagen), de andere helft gaat naar de aftermarket (onder meer carrosserie-, camper- en ambulancebouwers). In Varsseveld telt het bedrijf nu zestig medewerkers, van wie liefst 25 in ontwikkeling: r&d, system development en custom development. Inmiddels zijn er verkoop-bv’s in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Rusland en Noord-Amerika en wordt deels ingekocht in landen als Roemenië en Hongarije. Momenteel verkent Voorhorst de Indiase markt, waar hij verkoop én productie wil gaan opzetten.

Nederland Trots

In aantallen én techniek is VB-Airsuspension marktleider. ‘In Europa zijn we groter dan de hele concurrentie bij elkaar.’ Voorhorst is er trots op, zoals ons land trots mag zijn op de internationaal vooraanstaande positie op het gebied van vering. ‘Bij lichte bedrijfswagens is Nederland leidend, veel ideeën komen hier vandaan.’ Zo is veel kennis en innovatievermogen gebundeld in Shock Absorber Valley, waarin TNO en bedrijven als KONI, Tractive Suspension en VB-Airsuspension samenwerken. ‘Wij kijken daar bijvoorbeeld naar algoritmes voor de elektronica die de schokbreker of vering aanstuurt.’ In die elektronica zit de intelligentie. ‘Wat wij in 2006 ontwikkelden, is nu nog het meest geavanceerde in de markt. We zijn met de volgende generatie bezig en de uitdaging is weer om een goed compromis te vinden tussen comfort, stabiliteit en veiligheid. Dat betreft onder meer de kwaliteit en voorspelbaarheid van het (dempings)gedrag van het rubber, de sensoren en de elektronica. En natuurlijk kijken we naar verdere kostprijsreductie.’ Luchtvering is (nog) een niche. Enerzijds hoopt Voorhorst dat het een keer standaard wordt. Anderzijds raken dan de grote jongens geïnteresseerd om het zelf op te pakken en zou zijn bedrijf een overnameprooi kunnen worden. Daarvoor vindt hij het zelf nog veel te leuk, ook al is het pionieren eraf. ‘Toen we bij Iveco als first tier in de lijn begonnen te leveren, waren we nog niet eens ISO 9001-gecertificeerd. Dat kunstje zouden we nu niet meer kunnen flikken. We hebben ISO 9001 en kijken naar ISO TS 16489 voor de automotive.’

„In Europa zijn we groter dan de hele concurrentie bij elkaar.“

Internationaal Handelshuis

Verdere professionalisering was ook gewenst in de bedrijfsaansturing, vanwege de voortgaande internationalisering en de aanscherping van het businessmodel. Het klantordergestuurde ERP systeem, ruim tien jaar geleden aangeschaft voor het projectmatig ombouwen van auto’s, was niet meer toereikend. Voorhorst: ‘Wij zijn een handelshuis geworden dat wereldwijd opereert. En ik roep al vijf jaar dat ik een configurator wil, waarmee ook iemand zonder verstand van de techniek z’n keuze kan bepalen. Alle technische gegevens, prijzen en kortingen kunnen we centraal bijhouden, zodat iedereen de juiste informatie heeft. We zijn een ERP gaan zoeken dat daarbij past.’ Microsoft Dynamics AX, dat bij uitstek geschikt is voor een internationaal opererend bedrijf, voldeed aan de eisen, evenals een ander pakket dat onder de streep nog iets goedkoper bleek. Toch koos Voorhorst – op gevoel – voor AX en implementatiepartner Pulse. ‘Zij lieten een goede indruk achter, kwamen altijd met een goede voorbereiding en hadden telkens binnen een paar dagen antwoord op onze vragen.’ Belangrijkste les uit zijn marktoriëntatie: ‘Blijf zoveel mogelijk bij de standaard. Er zijn veel bedrijven die met AX werken; dan moeten wij dat ook kunnen en dan gaan we het niet aan ons bedrijf aanpassen.’ Omgekeerd heeft Marcel van Noord, salesmanager bij Pulse, een klik met VB-Airsuspension. ‘Wij passen bij hun cultuur: no-nonsense, zeggen waar het op staat en ervoor gaan; dat is belangrijk in een partnership. Dat zij een jaar hebben gedaan over dit traject, is heel gemiddeld. Het gaat om een belangrijk besluit voor de organisatie.’ En om een fors bedrag, vult Voorhorst aan. ‘Natuurlijk moet je scherp blijven. Pulse kwam met een heel uitgebreide offerte, maar achteraf bleken er toch nog enkele hiaten in te zitten. Dan gaat het erom hoe je met elkaar een oplossing vindt. Daar komen we goed uit.’ Hoe soepel geveerd ook, een ERP-implementatie houdt toch altijd iets van een bumpy ride. Maar Voorhorst en Van Noord zijn ervan overtuigd dat het lukt. Op 3 november gaat AX live bij VB-Airsuspension.

Hoe toekomstbestendig is jouw bedrijf?

Bespreek het met één van onze branche- experts.

Neem contact op