Project Description

Tijd winnen. Juist nu.

Plato Group

Plato Group is toonaangevende groothandel in promotionele producten in Europa en het moederbedrijf van Clipper, Promotiv, Compacon, IGO en Heroes of Print. Plato Group heeft meer dan 400 enthousiaste medewerkers in heel Europa, in regio’s als D.A.CH, Benelux, Nordics & UK en Zuid-Europa. Vanuit deze regio’s bedienen ze meer dan 20 Europese markten door middel van inkoop, import, opslag, marketing, verkoop, printen, verpakken en leveren van promotionele producten.

5.000 Items

Dat klinkt simpel, maar een kijkje achter de schermen bij IGO-POST leert anders. Het assortiment beslaat ruim 5.000 items, variërend van een pennetje van enkele centen tot elektronische gadgets van tachtig euro. In het enorme magazijn liggen de artikelen hoog opgetast. Toch sturen de orderpickers hun heftrucks zonder aarzelen naar de schappen om de juiste spullen eruit te tillen. Kwestie van automatiseren, vertelt een magazijnmedewerker die nog meemaakte dat alles handmatig werd bijgehouden en verwerkt.

Pulse-Client-IGOPost

Barcodelezer onmisbaar gereedschap

Nu vormen een barcodelezer en computerterminal zijn onmisbare gereedschappen. Het systeem ‘weet’ waar elk product is en wanneer voorraden moeten worden aangevuld. De bestellingen naar tientallen toeleveranciers en fabrikanten wereldwijd gaan automatisch de deur uit. Zo is een snelle interne levering vanuit het magazijn gegarandeerd. De grote variatie aan artikelen is niet de enige complicerende factor bij IGO-POST. ‘Het overgrote deel van de spullen bedrukken we zelf ’, zegt Maas. ‘Alles wat wij inkopen bij toeleveranciers wordt eerst uitgepakt. Daarna gaat het naar onze productieafdeling. Daar zetten onze mensen er teksten en afbeeldingen op, precies zoals de klant wenst. Daarna pakken we alles weer in en gaat de boel richting expeditie – binnen acht dagen, proefproducten zelfs binnen 24 uur. Expres – vervoerders als Dachser en UPS halen elke dag de bestellingen op, alle pakketjes en pallets gelabeld en voorzien van de juiste adresstickers.’

Logistiek

Kortom, een logistieke operatie waarin slimme ict en automatisering onmisbaar zijn. ‘Daarvoor heb je een goede partner nodig’, vervolgt Maas. ‘Die hebben we gevonden in Pulse. In 2005 hielpen hun consultants ons bij de overstap naar een nieuwe versie van een ERP-programma van Microsoft. Nu zijn we weer toe aan een volgende versie. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Jaarlijks sturen we nog minstens één miljoen papieren catalogussen uit. Maar in ons e-mail -bestand zitten ruim drie miljoen adressen. Onze klanten bestellen steeds meer via internet. Ze mailen logo’s, teksten en afbeeldingen die ze op de producten geprint willen zien. Om dat allemaal goed te verwerken, heb je een betrouwbaar systeem nodig dat veel mogelijkheden kent en snel werkt. Een goed voorbeeld: vroeger stuurden we per post een proef van het t-shirt of de cadeauset. Nu verwerken we alles digitaal en krijgt de klant binnen een dag een proef via e-mail. Dat scheelt al een paar dagen – tijdwinst die in onze sector van levensbelang is.’

„Snelheid, service en kwaliteit maken het verschil. Automatisering is daarin een bepalende factor.“

Internationaal

De huidige versie van Microsoft Dynamics AX voldoet nog, maar de nieuwe versie biedt standaard meer mogelijkheden, zegt Maas: ‘Applicaties worden beter, software kan steeds meer. De nieuwe AX verwerkt de orders beter en sneller. Zonder maatwerk, wat geld scheelt, want specifieke software vergt meer onderhoud en kosten. AX is een internationaal programma, geschikt voor meerdere talen en valuta. De uitwisseling van gegevens en afstemming met de vestigingen in het buitenland is makkelijker. Gegevens over voorraden, de status van bestellingen en facturen kunnen we overal oproepen.’ Met name in de productie is winst te boeken, vervolgt Maas: ‘We gaan de bezetting in het magazijn en op de productieafdelingen beter plannen. Forecast is accurater. Onder de streep helpt dit softwarepakket ons efficiënter en sneller te werken. Pulse moet voor een probleemloze invoering van het systeem zorgen en we trainen onze mensen waar nodig. We hebben veel vertrouwen in Pulse: de openhartoperatie kan zonder hartstilstand verlopen.’

Optimaliseren

In 2010 draait IGO-POST op de allernieuwste versie van Microsoft Dynamics AX. Maas rekent niet meteen op forse besparingen: ‘Nee, daar gaat het ons in eerste instantie niet om. We optimaliseren ons bedrijfsproces en we winnen tijd. Dat is zeker nu belangrijk, want door de crisis staan de afzetprijzen onder druk. Service, snelheid en kwaliteit maken het verschil. Automatisering is daarin een bepalende factor. De mensen van Pulse begrijpen dat.’

Partners

In 1945 startte IGO-POST als internationale handel in boeken, in 1950 kwam de destijds revolutionaire balpen in het assortiment. In de tachtiger jaren stortte IGO-POST zich met een uitdijend assortiment in relatiegeschenken op de postordermarkt en groeide uit tot een van de grootste in de business-to-business. Na België en Frankrijk volgden verkoopkantoren in Duitsland, Engeland en Oostenrijk. Zuid-Europese landen en Scandinavië staan op het verlanglijstje. In totaal werken er nu 350 mensen. Pulse werd opgericht in 1986 en is met 150 medewerkers en vestigingen in Venlo en Deventer een van de grotere Microsoft Dynamics AX-partijen in Nederland. Pulse levert brancheoplossingen aan toeleveranciers in de bouw, kunststofbranche, machine- en apparatenbouw, metaalsector en groothandel. ‘We bieden in onze focusbranches als enige in de markt een integrale oplossing voor het volledige bedrijfsproces’, zegt Bart Alaerds. ‘We denken mee en leven ons in in de wensen van de klant. Alles draait daarbij om kwaliteit. Pulse is de eerste met het kwaliteitskeurmerk ‘Certified for Microsoft Dynamics AX’. Onze taak is het optimaliseren van bedrijfsprocessen om de winstgevendheid te verhogen.’

Het magazijn van IGO-POST is groter dan dat van een gemiddelde IKEA-vestiging.

Hoe toekomstbestendig is jouw bedrijf?

Bespreek het met één van onze branche- experts.

Neem contact op