Blogreeks Bouwtoelevering: van Operational Excellence naar Stakeholder Intimacy

Van Operational Excellence naar Stakeholder Intimacy

Van Operational Excellence naar Stakeholder Intimacy

Zoals Harold al aangaf in onze laatste blog ‘Van fax naar gemeenschappelijk fundament’, is er geen ontkomen meer aan om na te denken over de digitale transformatie binnen jouw organisatie in de bouwtoelevering. We zien hier termen als ‘Smart Industry’ en ‘Industry 4.0’. Dit wordt ook wel gedefinieerd als het volgende:

Slimme fabrieken, waarbij machines worden gekoppeld en uitgelezen, zodat er een goed inzicht kan worden verkregen in wat er werkelijk in de fabriek gebeurt en de processen sneller kunnen worden geoptimaliseerd. Dit creëert nieuwe kansen op het gebied van de waardeketen, doordat doorlooptijden verkort kunnen worden en er efficiënter gewerkt kan worden. Men zal proberen te vermijden om informatie over te typen van het ene softwaresysteem naar het andere softwaresysteem.”

Dit klinkt allemaal aannemelijk, maar hoe gaat dit nu precies te werk in de praktijk en wat is onze visie hierop?

Data lijkt hierin het toverwoord te zijn. We zijn allemaal data aan het verzamelen en informatie aan het integreren om vervolgens conclusies te kunnen valideren. Microsoft pusht de digitale transformatie naar vier snijvlakken:

Empower your people

Transform your products

Optimize your operations

Engage your customers

Hiermee geeft Microsoft aan dat er niet alleen een verschuiving is van ‘Operational Excellence’ naar ‘Customer Intimacy’, maar dat intelligente verwerking van alle vier de gebieden een noodzaak is. Wat kunnen we hier precies mee in de toelevering aan de bouw?

Het is duidelijk dat Customer Intimacy naast de aandacht op de operatie, de mensen en de transformatie steeds belangrijker wordt in verdienmodellen binnen de bouwtoelevering. Onze visie blikt echter verder. Wij zijn van mening dat bouwtoelevering moet groeien van Customer Intimacy naar Stakeholder Intimacy. Digitaal integraal samenwerken door multichannel commerce, IoT, portalen en integratie van oplossingen die de basisbehoeften afdekken voor finance en supply chain, CPQ, Smart Logistics en Product Informatie Management.

Digitaal integraal samenwerken door multichannel commerce, IoT, portalen en integratie van oplossingen die de basisbehoeften afdekken voor finance en supply chain, CPQ, Smart Logistics en Product Informatie Management.

Digitaal integraal samenwerken door multichannel commerce, IoT, portalen en integratie van oplossingen die de basisbehoeften afdekken voor finance en supply chain, CPQ, Smart Logistics en Product Informatie Management.

Onze focus voor de bouwtoelevering ligt dan ook op het samenbrengen van oplossingen en partijen voor de kernbehoefte in de toekomst en de groei naar Stakeholder Intimacy. In onze volgende blog gaan we in op een voorbeeld bij een partij in de bouwtoelevering die volop inspeelt op de eerder genoemde veranderingen in de markt. Zij maken de shift naar volledige transparantie en digitale samenwerking om te kunnen voldoen aan de veranderende markteisen en om future-proof te zijn.

Wil je ook kunnen voldoen aan de expectations van de markt en nog belangrijker: wil je toekomstbestendig zijn? Dan neem ik je graag mee in de roadmap naar de toekomst van de bouwtoelevering!