“Een ambitie hoeft niet ingewikkeld te zijn.”

Control your future

Onze oplossingen zijn erop gericht om bedrijven toekomstbestendig te maken. Een wereld waar verandering de nieuwe standaard is vraagt om nieuwe oplossingen die snel toegepast kunnen worden.

Succesvolle bedrijven gebruiken deze verandering niet als excuus. Integendeel: ze gebruiken de laatste ontwikkelingen om er zelf nog beter van te worden. Ze zijn pro- actief en ze hebben controle. Wij weten niet hoe hun toekomst eruitziet, maar wel hoe ze er moeten komen. ‘Control your future’ is ons eerste advies aan klanten. Het is tevens de filosofie waarmee we dagelijks onze oplossingen bedenken en verbeteren.

Wij hebben inmiddels geleerd dat succesvolle bedrijven steeds de volgende eigenschappen bezitten:

  1. Ze zijn met de juiste dingen bezig
  2. Voldoende ambitie
  3. Beleid voor goede mensen
  4. Continuous improvement

1: Met de juiste dingen bezig zijn

Wie kent ze niet: de managers die continu bezig zijn met brandjes blussen. Zij reageren op situaties in het nu, in plaats van constructief bezig te zijn met het bedrijfsproces van morgen. Stephen Covey illustreerde met de prioriteitsmatrix van Eisenhower dat je met belangrijke dingen bezig moet zijn en niet met dringende.

Toen Ton Büchner in 2012 aantrad als nieuwe CEO van AkzoNobel stond de bedrijfsvoering in het teken van bankleningen afsluiten om het dividend uit te kunnen keren. Büchner verlegde de focus van het bedrijf en introduceerde zijn Drie Wetten: veiligheid, integriteit en duurzaamheid. 5 jaar na zijn aantreden is de beurskoers verdubbeld en is AkzoNobel in staat om het dividend te betalen uit eigen middelen, dus zonder leningen. Büchner liet zich niet leiden door de waan van de dag, maar werkte aan zaken die echt belangrijk waren. En met succes!

covey2

Kwaliteit ontstaat in kwadrant II, volgens Stephen Covey

ERP- ambitie

De ambitie van Tesla gaat verder dan enkel geld verdienen

2:Voldoende ambitie

De beste ambities gaan eigenlijk niet over geld. Ze gaan over een groter ideaal dat het financiële aspect overstijgt. Neem een voorbeeld als autofabrikant Tesla: uiteraard willen ze aan het einde van het jaar graag winst maken met het bedrijf. Maar de werkelijke ambitie gaat verder, deze staat zelfs letterlijk op hun website:

“Het is Tesla’s missie om de overgang van de wereld naar duurzaam transport te versnellen.”

En als ze slagen in deze ambitie, dan is het gevolg daarvan dat ze meer auto’s gaan verkopen. Een ambitie als: ‘volgend jaar 25% meer auto’s verkopen’ had nooit dezelfde passie in het merk Tesla teweeg gebracht.

3: Beleid voor goede mensen

Veel HR- beleid is gericht op het aantrekken van talent, in plaats van het benutten en ontwikkelen van bestaand talent. Succesvolle bedrijven omarmen juist ook het talent bínnen hun organisatie. Zij spelen in op de werkelijke behoeften van hun medewerkers. En vaak draait het niet zozeer om geld. Zo zijn perspectief en zelfontwikkeling meestal veel belangrijker. En ‘zachtere’ voorwaarden zoals de mogelijkheid om flexibel of deels vanuit huis te werken. Google ging heel effectief om met talent: medewerkers mochten 20% van hun tijd naar eigen inzicht invullen zonder direct verantwoording over deze tijd af te leggen. Het resultaat mag er zijn: producten als Gmail, Google Adsense en Google News zijn ontstaan tijdens deze ‘20%- tijd’.

foto

Het eerste station in Nederland dat door een scheepsbouwer is gemaakt.

4: Continuous improvement

Central Industry Group (CIG) is ooit ontstaan als leverancier van metaalproducten voor de scheepsbouw. De dip in 2008 spoorde CIG aan om op een creatieve manier opnieuw naar hun core business te kijken. Hoewel de klantenkring voornamelijk uit scheepsbouwers bestond, lag de kerncompetentie van CIG bij het efficiënt vervaardigen van metalen plaatdelen. Een expertise waar ook buiten de scheepsbouw behoefte aan bestond bleek al snel: inmiddels levert CIG nu ook metalen geveldelen en onderdelen voor metalen kunstwerken. Hierbij maken ze optimaal gebruik van dezelfde bewerkingstechnieken als bij de scheepsstaalbouw. Aansprekende CIG- projecten zijn het Porsche-paviljoen in Wolfsburg (D), de ArcelorMittal Orbit uitkijktoren in London en het NS-station in Arnhem.

CIG wist op een succesvolle manier de business aan te passen aan de nieuwe omstandigheden in de markt.

“De beste ambities gaan eigenlijk niet over geld.”

Hoe we ambitie invullen:

Voordat wij bedrijven ondersteunen met onze oplossingen kijken we kritisch naar de basisprocessen. De eerste verbeteringen vinden we over het algemeen in de volgende processen:

Beheersbare IT-kosten

Controle op de planning, en de kosten van je IT.

Kostenbesparing

Meer rendement door verbeterde processen.

Wegwerken eilandjes

Efficiënt werken vanuit één systeem, aan één doel.

Boardroom-sessie

Definieer de gezamenlijke ambitie in een boardroomsessie.

Succesverhalen

Deze bedrijven hebben wij geholpen bij hun ambitie:

Ook eens van gedachten wisselen met onze branche-expert?

Plan een afspraak >