Projectomschrijving

Hoe een B2B webshop efficiënter helpt te verkopen

Omnichannel en de kracht van een B2B webshop

Personalisatie en transparantie in B2B e-commerce

Ontvang je wel eens nieuwsbrieven van bedrijven met daarin aanbiedingen voor precies die producten die je eerder op hun website bekeken hebt? Dit is slechts een voorbeeld van gepersonaliseerde marketing die gericht wordt op de consument van vandaag. Het helpt retailers om meer contactmomenten met consumenten te creëren en het helpt consumenten de beste deals te krijgen.

Dankzij innovaties in informatietechnologie is klantgedrag in vergelijking tot een paar jaar geleden sterk veranderd. Klanten zijn tegenwoordig gewend via elk kanaal op smartphone, tablet of desktop, elk product op elk moment aan te kunnen schaffen. Het ligt natuurlijk voor de hand dat ze dit gemak ook op het werk willen hebben. Multi-channel B2B e-commerce, het aanbieden van je producten via een online sales portal geïntegreerd met de traditionele verkoopkanalen, lijkt op online shoppen zoals consumenten dat doen, maar zit iets ingewikkelder in elkaar.

Informatie 24/7 beschikbaar

B2B klanten hebben bij het plaatsen van een bestelling veel gedetailleerde informatie nodig. Daarbij kun je denken aan voorraadstatus, real-time beschikbaarheid per kleur, grootte, of variant per product en aan levertijden. Uit gewoonte en gemak pakken B2B klanten vaak nog steeds de telefoon om productinformatie op te vragen, bestellingen te plaatsen of te wijzigen en orderhistorie in te zien. Door al deze informatie en functionaliteiten realtime beschikbaar te maken in een online verkoopportaal, dat toegankelijk is op verschillende mobiele apparaten en de desktop, hebben uw klanten deze informatie 24/7 voor handen. Hierdoor neemt de druk op je salesafdeling af en zul je efficiënter kunnen gaan werken.

Transparantie op alle kanalen

Groothandelaren en fabrikanten hebben met betrekking tot hun assortiment, prijsstelling en kortingen, aparte afspraken met elke afzonderlijke klant. Daarom is het een stuk lastiger om B2B klanten een ‘zakelijke gepersonaliseerde’ ervaring te geven. Alleen wanneer deze aspecten op je sales portal voor zowel uw zakelijke klanten als voor je medewerkers volledig transparant zijn, zullen zij de bestaande kanalen zoals telefoon of fax beginnen te vervangen.

Meer weten?

Download de omnichannel whitepaper!



B2B e-commerce kan simpel zijn

Het opzetten van een sales portal met ‘zakelijke gepersonaliseerde’ functies dat ook op uw ERP systeem aansluit (of spiegelt), is complex. Dit lijkt de reden te zijn waarom veel bedrijven twijfelen bij het zetten van de eerste stap in de richting van hun multi-channel B2B strategie. Deze complexiteit kan overwonnen worden door het ‘multi-channel’ aspect op een juiste manier te benaderen,  bijvoorbeeld door uw ERP als beginpunt van je B2B webwinkel te nemen en een webwinkel te ontwikkelen die zich binnen je ERP systeem bevindt. Met deze benadering kan er een systeem worden geleverd waarin je klanten altijd de juiste en meest actuele informatie zien en zullen ze zich begrepen voelen in hun aankopen.

Het online verkoopkanaal moet door organisaties echt gezien worden als een toevoeging op de bestaande verkoopkanalen. Wanneer klanten gewend raken aan het gebruik van de online salesportal om bestellingen te plaatsen en informatie op te vragen zal dit de klanttevredenheid sterk verbeteren. Daarnaast zal het de salesafdeling ontlasten en is er meer ruimte om efficiënter te werken en sterkere relaties met de klanten aan te gaan. Uiteindelijke zullen deze veranderingen bijdragen aan een groeiende (online) omzet.

Zorg dat je gebruik maakt van de mogelijkheden van een B2B-multi-channel strategie en een B2B online sales kanaal voor je klanten en verwonder ze met het gemak van online shoppen, ook onder werktijd!

Starten met B2B e-commerce is de sleutel tot zakelijk succes. Meer weten? Download de bovenstaande whitepaper van onze partner Sana, en lees er alles over.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Sana.