Projectomschrijving

“Energietrends nopen Itho Daalderop tot nieuwe strategie.”

Fit to grow

Van ‘grid to growth’ naar ‘fit to grow’.

Zo vat cfo David Eddes het proces samen dat sinds 1 januari 2011 – toen Itho en Daalderop één bedrijf werden – stapsgewijs is doorlopen. De implementatie van het ERP-pakket Dynamics AX, samen met Pulse uit Venlo, was er één stap in. ‘Een lang traject, een ‘bumpy ride’, maar al met al toch best soepel verlopen.’

Onder het motto ‘Climate for life’ voert Itho Daalderop een compleet portfolio van producten en (maatwerk)oplossingen voor het binnenklimaat in woningen en scholen. De onderneming ontwikkelt, bouwt en verkoopt kwalitatief hoogwaardige verwarmings-, tapwater-, ventilatie- en regeltechniekoplossingen. ‘Onze r&d’, vertelt David Eddes, ‘is erop gericht de combinatie te maken van gezond, comfortabel, energiezuinig en ook nog eens betaalbaar. Daarin maken we het verschil.’

Itho (Schiedam, sinds 1919) en Daalderop (Tiel, 1880) kwamen eind 2009, begin 2010 in handen van Bencis, een investeringsmaatschappij met focus op middelgrote bedrijven in Nederland en België. Gezien de complementariteit binnen het werkveld ‘binnenklimaat’ werd op 1 januari 2011 tot samenvoeging overgegaan – met één strategie, één directie en één gezicht naar de markt. ‘Dat onder de naam Itho Daalderop, want die sterke merknamen wilden we behouden’, benadrukt Eddes. Productie en r&d werden geconcentreerd in Tiel (de Itho-fabriek in Etten-Leur verhuisde daarheen), de commercie in Schiedam. Verder is er een vestiging in Sint-Niklaas (B). Itho Daalderop heeft vandaag 250 medewerkers.

inzet2-ref-Itho-Daalderop

Slimme oplossingen

De onderneming zet stevig in op duurzaamheid, meldt Eddes: ‘Met onze systemen kom je verder dan vandaag wettelijk is vereist. We hebben veel ervaring met ‘nul op de meter’-projecten en – pilots (energieneutraal wonen, red.) Het begint altijd met een goed geïsoleerd huis. Dan hoeft er weinig energie in en volstaan systemen met een warmtepomp, die water dat je diep uit de grond ophaalt ‘op-genereert’ naar een lagetemperatuurverwarming. Prima voor vloerverwarming en douchewater in goed geïsoleerde huizen.’ Daar zijn ook goede ventilatieoplossingen vereist, onder meer tegen te hoge CO2- concentraties. Ook daarvoor biedt Itho Daalderop slimme oplossingen. ‘Met een warmtewisselaar, die zorgt dat inkomende – koude – lucht door uitgaande lucht wordt verwarmd; zo blijft 95-98 procent van de warmte behouden. Ook in scholen passen we die systemen veel toe. We zijn ook bereid om de prestaties van de energieneutrale woning, samen met de bouwer, te garanderen.’

Partnerships opbouwen

Trends als duurzaamheid, energiebesparing en pluriformiteit (lees: geen wijken meer met identieke huizen) hebben het Umfeld voor bedrijven als Itho Daalderop danig veranderd. David Eddes: ‘Er wordt meer maatwerk van ons gevraagd – en meer rekenwerk om de EPC-norm (energieprestatiecoëfficiënt, red.) te halen. Daar worden onze mensen enorm op getraind. En dat maakt het ontzettend belangrijk dat je intensief samenwerkt met projectontwikkelaars, grote bouwers en installateurs; partnerships met hen opbouwt – en ze goed uitlegt hoe onze warmtepomp- en ventilatiesystemen werken, wat ze eraan hebben en welke bouwkundige eisen worden gesteld.’ Waarbij nog een andere trend om de hoek komt kijken, comfort: ‘Dat stelt ons voor de uitdaging een plus aan comfort en gezondheid te bieden en tegelijkertijd energie en kosten te besparen.

“Dit moet een project zijn van de hele organisatie,
niet puur een finance- en it-project.”

David Eddes

Slimmer engineren

Daar oplossingen voor bedenken is onze uitdaging. Daarom is r&d de kurk waarop wij drijven.’ Wat niet wil zeggen dat Itho Daalderop per se alles zelf doet. ‘Key-kennis houden we in eigen huis, maar wat daarbuiten valt kopen we deels in. Dat geldt ook voor product development. Door met bepaalde leveranciers co-development te doen, kunnen we sneller nieuwe, verbeterde producten lanceren. Buiten dat proberen we de kostprijs ook omlaag te brengen door anders, slimmer te engineren.’

Daar oplossingen voor bedenken is onze uitdaging. Daarom is r&d de kurk waarop wij drijven.’ Wat niet wil zeggen dat Itho Daalderop per se alles zelf doet. ‘Key-kennis houden we in eigen huis, maar wat daarbuiten valt kopen we deels in. Dat geldt ook voor product development. Door met bepaalde leveranciers co-development te doen, kunnen we sneller nieuwe, verbeterde producten lanceren. Buiten dat proberen we de kostprijs ook omlaag te brengen door anders, slimmer te engineeren.’

Klik met Pulse

Dat er een overkoepelend ERP-systeem moest komen, was direct bij de samenvoeging helder. Eddes: ‘Itho werkte met vier versies van Dynamics Navision, Daalderop met MFG/PRO. Een versnipperd landschap, waar onze mensen ontzettend veel last van hadden. In één fabriek met twee pakketten werken, daar werden ze helemaal gek van.’ Aan de pakketkeuze ging een alignment-traject vooraf, ‘Grid for Growth’ genoemd. ‘We hebben gezegd: deze nieuwe onderneming gaat groeien, organisch en door acquisities. Daarvoor is een nieuwe setting nodig – met processen en een ERP-pakket die die groei faciliteren. Waarbij we nadrukkelijk het menselijk aspect meenamen. Vlieg je dit puur als een finance- en it-project aan, dan weet je zeker dat het fout gaat. Dit moet een project zijn van de hele organisatie. Daar zijn we, meen ik, een half jaar mee bezig geweest.’ De keuze voor Dynamics AX van Microsoft werd vervolgens snel gemaakt. ‘De grote broer van Navision, dus een deel van onze mensen was bekend met de structuur; wat natuurlijk prettig is. En dat ERP-pakket is goed ingericht op multi-site, multi-country – dus op onze groeiambitie.’ Ook de keuze voor Pulse, branchespecialist in Dynamics AX, kostte weinig kopzorgen. ‘Ze staan bekend om hun kennis van productieomgevingen. En, ook niet onbelangrijk, we hadden een goede klik.’

‘Bumpy ride’

Voor de beheersbaarheid werd de implementatie in tweeën gedeeld: eerst de productie, dan commercie & service. ‘In de productie was de nood het hoogst. En voor stap 2 heb je dan het voordeel dat veel mensen het pakket inmiddels goed kennen.’ Om de vaart erin te houden, werden uiteraard deadlines gesteld. ‘We hebben gezegd: safety first – de klant mag er niets van merken; daarvan was iedereen goed doordrongen. Dat houdt in dat je, als je merkt dat de druk te hoog oploopt, die deadline moet opschuiven. Dat is een paar keer gebeurd, zonder dat de klant daar ook maar iets van gemerkt heeft. Je praat over een zwaar traject, een ‘bumpy ride’, waar we twee jaar mee bezig zijn geweest, inclusief voorbereiding tweeënhalf tot drie jaar.’ Pulse en Itho Daalderop communiceerden geregeld op het scherp van de snede. Zo gaat dat in dit soort complexe projecten, relativeert Eddes. ‘Van beide kanten hebben we ons zeer professioneel opgesteld en zijn we er goed uitgekomen. Al met al is het best soepel verlopen.’

Met name in de commercie is het nog even wennen. ‘Daar zitten ze nu meer in een maatpak van standaardprocedures. Onvermijdelijk, want breng je maatwerk in, dan neemt de complexiteit en het managen daarvan exponentieel toe. Dus moet je soms zeggen: dit gaan we niet doen; al zit er evengoed best nog wat maatwerk in. Daar komt bij dat voor degenen die ermee gaan werken het ontzettend lastig is om gedurende het project te overzien waar het naartoe gaat en wat je precies wilt hebben. Je hebt te maken met een moving target.’

CFO David Eddes tot slot: ‘Belangrijk in zo’n proces is dat je niet te zwaar leunt op je implementatiepartner. Je moet mensen in huis hebben die het leuk vinden en gedetailleerde kennis hebben om zo’n project te kunnen draaien. Wij waren gezegend met een team dat dat had. Dat is een belangrijke succesfactor geweest.’

Hoe toekomstbestendig is jouw bedrijf?

Bespreek het met één van onze branche- experts.

Neem contact op